“Ik check mijn mail terwijl ik het ontbijt van de kinderen sta te maken.”
“Ik heb al 2 weken niet gesport, wel meer uren gewerkt.”
Dit zijn een paar voorbeelden die wij vaak horen tijdens onze coachtrajecten. Ontevreden zijn over je werk-privé balans is iets waar heel veel mensen last van hebben. Een verstoorde balans tussen werk en privé’, kan zitten in ‘TIJD”, maar net zo goed ook in “AANDACHT”. Tijdelijk wat disbalans is niet erg, maar wanneer die disbalans langer duurt kan je veel gaan piekeren, slechter gaan slapen, veel ontevredenheid voelen of veel stress gaan ervaren.
Door de digitalisering en de opkomst van het thuiswerken (vooral na COVID-19) lopen werk en privé steeds meer in elkaar over. Mensen checken hun werkmail terwijl ze op vakantie zijn, nemen een zakelijk telefoontje op terwijl ze mantelzorgen bij hun vader ( Yes Guilty 😉 en andersom wordt de vakantie online geboekt vanuit kantoor.
Hoewel het voor sommige mensen daardoor makkelijker wordt om werk en privé met elkaar te combineren, is er ook een grote groep die door dit alles echt minder lekker in zijn vel komt te zitten.
Zijn jouw werk en privé in balans?
Soms is het even goed om stil te staan en voor jezelf te bepalen in hoeverre je werk je privéleven te veel in de weg zit. Beantwoord de volgende vragen eens voor jezelf om jouw werk-privé balans te toetsen.
- Heb je vaste werktijden?
- Hoe vaak doe je iets voor je werk buiten werktijd?
- Hoe vaak denk je aan je werk als je niet aan het werk bent?
- Check je je werkmail in het weekend en de vakantie?
- Zeg je vanwege je werk wel eens een privé-afspraak af?
- Hoe vaak wordt je humeur thuis beïnvloed door hoe het op je werk gaat?
Werk-privébalans verbeteren: tips & adviezen
Tip 1: Structureer
Werk zoveel mogelijk op vaste tijden. Noteer vrije tijd en pauzes in je agenda. Blijf niet op je werkplek tijdens de lunchpauze, maar doe een ommetje en beweeg! Zorg dat je regelmatig sociale activiteiten hebt buiten je werk. En heel belangrijk, begin en eindig de dag niet met werk!
Tip 2: Prioriteer
Waar krijg jij energie van en wat vindt jij zelf belangrijk? Maak keuzes wat meer en minder belangrijk is. Stel dat je over 3 jaar ander werk gaat doen, hoe wil je dan terugkijken op de afgelopen jaren? Zowel qua werk als privé?
Tip 3: Geef je grenzen aan, zeg minder vaak JA
Loop je al over qua werkzaamheden, neem dan geen nieuwe taken aan. Doe je dat wel, zorg er dan voor dat er andere werkzaamheden naar een collega over gaan. Trek tijdig aan de bel als je merkt dat je aan bepaalde werkzaamheden niet toe komt. En wees kritisch op alle overleggen waar je bij moet zijn. Kan het niet wat minder? Kortom, zeg minder vaak ‘ja’. Misschien soms ook bij privé-afspraken?
Tip 4: Accepteer imperfectie
Op ieder moment van de dag ‘AAN’ staan en voor iedereen beschikbaar zijn? Iedere deadline halen. Altijd met het meest originele cadeau aankomen bij vrienden. Je wil het misschien wel, maar jij bent geen superheld. Al voelt dit waarschijnlijk soms wel zo.😊Niet alles kan even perfect gaan. ‘Voldoende’ is zeker in drukke fases van je leven goed genoeg. Zeker als het je meer tijd voor jezelf oplevert!
Tip 5: Stop met overwerken
De meest praktische tip van allemaal, stop met werken in de avond, in het weekend en in de vakantie. Voelt dit als een te grote stap dan kan je er voor kiezen om het af te bouwen. Bijvoorbeeld een vaste avond in de week en 2 uur in het weekend. En door deze afspraak te delen met je partner met de vraag of hij/zij je erbij wilt helpen, vergroot je de kans dat het echt lukt.
“JAJA” hoor ik je al denken ‘Mooi al die tips, maar zo makkelijk werkt het niet bij mij’. Dat kan natuurlijk en goed als je dat van jezelf weet. Ga ze dan ook niet allemaal tegelijk proberen door te voeren, want dan streef je daarin weer perfectie na. Kleine stapjes, groot resultaat is ons motto, dus bedenk welke tip je één maand lang wilt uitproberen en ga daar mee aan de slag.
Mensen die een goede werk-privé balans ervaren, zijn in het algemeen: gezonder en fitter, ervaren meer voldoening & meer betrokkenheid bij het werk en presteren dan ook weer beter. Genoeg argumenten dus om jouw werk-privé balans te optimaliseren!